Seperti kami pernah katakan sebelum ini ! Disebabkan polisi 'social distancing' yang dikenakan di dalam sektor penerbangan , kemungkinan besar syarikat penerbangan akan menaikkan harga tiket . Anda boleh baca disini .

Terbaharu, syarikat penerbangan tambang murah Air Asia mengatakan mereka sedang mengkaji untuk menaikkan harga tiket bagi perjalanan di masa akan datang susulan implementasi Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

Tak banyak pun, sikit jer

Pengerusi Eksekutif Air Asia, Datuk Kamarudin Meranun berkata mereka sedang memperhalusi mengenai keperluan untuk menaikkan harga tiket di masa hadapan dan mereka sedaya-upaya untuk tidak membebankan penumpang mereka.

"Kalau ada kenaikan harga tiket pun, tak ketara. Sekarang ni, kami tak tau berapa kenaikan tu sebab kami tak tau berapa kapai terbang hat boleh beroperasi waktu PKPB ni."

"Kami akan teruih guna dynamic pricing ikut kapasiti dan permintaan. Promosi dah tentu kami buat secara berkala bila masa sesuai nanti ."

"Niat kami nak sambung balik penerbangan pun sebab nak sambung operasi ja, bukannya cari untung pun. Sebab waktu ni, memang payah syarikat penerbangan mana-mana pun nak untung. Asal dapat bayaq kos pengurusan macam maintenance dan lain-lain tu, cukup dah aih. "

Datuk Kamarudin Meranun ( diterjemah ke dalam bahasa Melayu loghat kedah )

Sebelum ini, Syarikat penerbangan Malaysia Airlines Bhd (MAB) dan Malindo Air sudah pun memberi amaran awal mengenai kemungkinan berlakunya kenaikan harga tiket sehingga 54% jika 'social distancing' diimplementasi dalam pesawat penerbangan awam. Mereka mengambil contoh di Thailand, di mana kerajaan di sana mengarahkan supaya tempat duduk tengah dikosongkan. Hal tersebut mengakitbatkan kenaikan melebihi 50 % bagi penerbangan domestik.

Sekian melaporkan, dengan santai.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Selamat Datang ke Surga Route. Kami suka berkongsi pengalaman menjelajah seluruh dunia.
26 February 2021
Perkhidmatan feri Langkawi-Kuala Perlis disambung 27 Februari

Perkhidmatan feri untuk pelancong dari Terminal Feri Langkawi ke Kuala Perlis akan dibuka semula Sabtu ini (27 Februari 2021) bagi memenuhi permintaan pelancong ketika ini. Bagaimanapun, hanya satu perjalanan dijadualkan beroperasi setiap hari setakat ini manakala bagi laluan masuk Langkawi dari Terminal Feri Penumpang Kuala Kedah pula akan ditambah lagi satu perjalanan menjadikan dua perjalanan […]

Selanjutnya
26 February 2021
Jambatan ikonik bakal dibuka di Tasik Kenyir pada Mei 2021

Jika sebelum ini Terengganu terkenal dengan jambatan ikon 'drawbridge atau Jambatan angkat di Kuala Terengganu, nampaknya selepas ini kita semua akan menyaksikan pembukaan sebuah lagi jambatan ikonik di negeri tersebut. Terbaru, Tasik buatan manusia terbesar di rantau Asia, Tasik Kenyir bakal memiliki satu lagi tarikan baharu apabila jambatan ikonik yang dikenali sebagai Jambatan Pulau Poh […]

Selanjutnya
25 February 2021
Malaysia Airlines mahu perkenal pas kesihatan perjalanan pasca COVID-19

Syarikat penerbangan nasional Malaysia Airlines merancang untuk memperkenalkan Pas Kesihatan Perjalanan Digital bagi membolehkan perjalanan udara yang selamat dalam tempoh pasca Covid-19. Syarikat penerbangan itu menjelaskan kad kesihatan itu akan menyepadu dengan modul daripada Pas Perjalanan yang dilaksanakan Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA), sekali gus membolehkan penumpang membuat pasport digital pada aplikasi mudah alih Malaysia […]

Selanjutnya
23 February 2021
Kerajaan cadang pasport vaksin COVID-19, dokumen pengesahan selepas suntikan

Kerajaan bercadang mengeluarkan pasport vaksin sebagai dokumen pengesahan bagi individu yang telah menerima suntikan vaksin COVID-19, kata Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba. “Ketika ini, kita cadangkan dua kaedah iaitu dipaparkan (terima suntikan) di aplikasi MySejahtera dan dokumen secara fizikal iaitu dalam bentuk pasport yang boleh diterima negara lain,” katanya. Bercakap pada sidang media selepas menyambut ketibaan […]

Selanjutnya
23 February 2021
COVID19 berakhir pada awal 2022 - Pakar

Pengarah Serantau Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) untuk Eropah, Hans Kluge, percaya bahawa pandemik COVID-19 akan berakhir pada awal tahun depan, lapor Agensi Berita Anadolu. Bercakap kepada saluran penyiaran Denmark, DR.Kluge berkata, COVID-19 masih merebak pada 2021 tetapi akan lebih terkawal berbanding tahun lalu. Sambil menyifatkan senario terburuk kini berakhir, beliau berkata, sudah ada lebih banyak […]

Selanjutnya
cross
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram