Kalau tahun lepas kita nyanyi lagu Allahyarham Sudirman dengan korus "o o o Balik Kampung , o O o Balik kampungg" , tahun ini mungkin kena adjust sikit jadi "uuUuu~ balik kampungg uuu 😭" HEHE.

Sebenarnya, tak boleh bersedih-sedih tau. Hari raya aidilfitri adalah hari menyambut kemenangan setelah kita berjuang melawan nafsu dan berpuasa di bulan Ramadhan. Maksudnya, kita bukannya tak boleh raya kalau ada COVID-19. Kita cuma tak boleh raya kalau tak puasa jer. Tapi, kita puasa kan? So, tetaplah kena sambut raya dengan penuh rasa syukur dan mengagungkan kebesaran Allah.

Cuma, kali ini raya berbeza sikitlah. Dengan pelaksanaan PKPB, kerajaan melarang pergerakan merentas negeri tanpa urusan termasuk untuk balik raya.

Mungkin ini masanya kita sambut bersama jiran-jiran di bandar pula, yang selama ini kita tak sempat ucapkan salam dan doakan mereka di hari raya sebab masing-masing pulang ke kampung.

Raya tetap raya, cuma kali ini kami saja-saja nak throwback kenangan kita semua pulang ke desa yang tak dapat dirasai tahun ini sebab ramai tak dapat travel ke kampung kannn.

Love-Hate relationship dengan kesesakan jalanraya

Ini memang perkara yang tak dapat dirungkai. Benci tapi suka , dan suka tapi benci. Cakaplah cuti panjang yang mana pun, kesesakan waktu bila pun, tak akan ada yang sama dengan kesesakan yang dihadapi waktu pulang raya. Stress, tapi tetap hati berbunga. Fuh, memang sukar dicari moment begini. Memang kecintaan terhadap keluarga di kampung yang suci lagi murni.

Terdetik di hati, "raya kat kl je la senang"

Tetapi, bagi generasi yang memang membesar di bandar, perasaan pulang ke kampung ni mungkin tak sekuat generasi awal. Mungkin sambil-sambil tengah menghadap jem tu, ada sesekali terfikir, "lepasni kita raya KL je senang".

Ada sesiapa selalu terfikir macamni tak? Takpe, tahun ni tak perlu terfikir lagi, sebab anda memang betul-betul beraya di KL dah tu. Jadi, macamana? rasa best tak? hehe.

Saat ajaib berjalan kaki lebih laju berbanding berkenderaan

Bagi jiwa yang memberontak dan tak sabar-sabar nak sampai ke kampung pula mesti selalu terfikir "jalan kaki lagi laju ni" . Memang rare, setahun sekali jer kita nak jumpa keadaan di mana berjalan kaki lebih laju daripada menaiki kereta. Tapi, tetap tak ramai buat sebab jalan laju itu sekejap jer, lepastu kena potong dengan kereta semula.


Family Karaoke di dalam kereta

Masa menghadapi jem ini sebenarnya tak terlalu teruk kalau kita tahu untuk lihat dari sudut positif. Antaranya bonding time bersama ahli keluarga dengan menyanyikan lagu bersama-sama di dalam kereta. Dapat berhibur, dapat eratkan ikatan kekeluargaan. Lagi best bila kita nyanyikan lagu-lagu raya, memang feel.


Stretching tepi kereta

kenangan stretching tepi kereta

Kalau berhenti je kawasan r&r , perkara pertama dilakukan mestilah stretching dulu, duduk 4-5 jam tegak je dalam kereta memang sakit-sakit badan dibuatnya. Masa tu, tak kisah dah orang nampak atau tak. Yang penting badan kena lega dulu. Macam atlet olahraga dah kita ni.


Kewujudan 'tandas viral beratur'

Ha, selalu kita dengar kedai makan aje kena yang viral sampai kena beratur. Tapi, punya best waktu raya ni, sampai tandas pun kena beratur macam nak masuk kedai viral uolz ! Kalau beratur di kedai sambil menahan rasa lapar, disini beratur sambil menahan sakit perut. Fuh, rindu-rinduuuu.


Hafal kata-kata DJ radio

Di hari biasa, kita duduk dalam kenderaan pun tak lama. Jadi, kita buka radio dan dengar sekejap sahaja. Tetapi, waktu nak balik raya ini seharian kita duduk dalam kereta. Baru kita tahu, rupanya banyak sangat siaran ulangan di radio. Baru je tadi kita dengar DJ bercakap sesuatu, tiba-tiba sekarang dia cakap balik perkataan sama dengan gaya yang sama. Sejam selepas itu, dia ulang lagi . MasyaAllah !

Ini antara kenangan best waktu dalam perjalanan ke kampung untuk sambutan raya. Takpelah kita rehat sekejap tahun ini, moga Allah kurniakan semula detik sebegini di tahun mendatang.

Apapun, raya di bandar pada tahun ini tidak bermakna kita tak perlu menyambut dengan ikhlas yer . Tetaplah sambut raya serta membesarkan Allah atas nikmat yang diberikan.

Kami akhiri dengan ucapan Selamat hari raya Aidilfitri .

تَقَبَّلَ اللَّهُ مِنَّا وَ مِنْكُمْ

 semoga Allah menerima (puasa dan amal) dari kami dan (puasa dan amal) dari kalian.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Selamat Datang ke Surga Route. Kami suka berkongsi pengalaman menjelajah seluruh dunia.
25 February 2021
Malaysia Airlines mahu perkenal pas kesihatan perjalanan pasca COVID-19

Syarikat penerbangan nasional Malaysia Airlines merancang untuk memperkenalkan Pas Kesihatan Perjalanan Digital bagi membolehkan perjalanan udara yang selamat dalam tempoh pasca Covid-19. Syarikat penerbangan itu menjelaskan kad kesihatan itu akan menyepadu dengan modul daripada Pas Perjalanan yang dilaksanakan Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA), sekali gus membolehkan penumpang membuat pasport digital pada aplikasi mudah alih Malaysia […]

Selanjutnya
23 February 2021
Kerajaan cadang pasport vaksin COVID-19, dokumen pengesahan selepas suntikan

Kerajaan bercadang mengeluarkan pasport vaksin sebagai dokumen pengesahan bagi individu yang telah menerima suntikan vaksin COVID-19, kata Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba. “Ketika ini, kita cadangkan dua kaedah iaitu dipaparkan (terima suntikan) di aplikasi MySejahtera dan dokumen secara fizikal iaitu dalam bentuk pasport yang boleh diterima negara lain,” katanya. Bercakap pada sidang media selepas menyambut ketibaan […]

Selanjutnya
23 February 2021
COVID19 berakhir pada awal 2022 - Pakar

Pengarah Serantau Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) untuk Eropah, Hans Kluge, percaya bahawa pandemik COVID-19 akan berakhir pada awal tahun depan, lapor Agensi Berita Anadolu. Bercakap kepada saluran penyiaran Denmark, DR.Kluge berkata, COVID-19 masih merebak pada 2021 tetapi akan lebih terkawal berbanding tahun lalu. Sambil menyifatkan senario terburuk kini berakhir, beliau berkata, sudah ada lebih banyak […]

Selanjutnya
23 February 2021
Genting SkyWorlds bakal dibuka pada Q2 2021

Setelah menunggu bertahun-tahun lamanya, akhirnya ada juga berita gembira berkenaan Genting Highlands. Menurut laporan, Taman tema Genting SkyWorlds bakal dibuka kepada orang ramai pada suku kedua tahun ini (2021), sekali gus akan merancakkan semula sektor pelancongan negara kita selepas bergelut dengan pandemik COVID-19. Genting SkyWorlds adalah taman tema paling dinantikan di Asia Tenggara buat ketika […]

Selanjutnya
23 February 2021
Khazanah suntik RM3.6b untuk penstrukturan semula Malaysia Airlines

Khazanah Nasional Berhad akan menyuntik dana RM3.6 bilion kepada syarikat induk Malaysia Airlines Berhad, Malaysia Aviation Group (MAG), bagi menampung kos syarikat itu sepanjang tempoh penstrukturan sehingga 2025. MAG dalam satu kenyataan malam ini memaklumkan Khazanah Nasional telah menyatakan komitmen berkenaan dalam rangka penting program penstrukturan semula berkenaan. Kenyataan itu menyusul selepas Mahkamah Tinggi United […]

Selanjutnya
cross
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram