Pembukaan Fasa 1 MRT Laluan Putrajaya Ditangguh Sehingga November 2021

Dikemas Kini: 8 Julai 2021
Surga Route

Mass Rapid Transit Corporation Sdn. Bhd. (MRT Corp) memaklumkan bahawa pembinaan keseluruhan MRT Laluan Putrajaya berjalan lancar dan kini telah melepasi tahap 90% siap manakala tahap kemajuan untuk fasa pertama (Fasa 1) antara Stesen Kwasa Damansara dan Stesen Kampung Batu pula adalah 99%.

stesen MRT Laluan Putrajaya
Stesen MRT Metro Prima . Sumber : APAD

Pada masa ini, operasi percubaan MRT Laluan Putrajaya yang bermula pada 29 April lalu, sedang dilakukan oleh pengendali di sepanjang bahagian itu.

May be an image of one or more people

Ketua Pegawai Eksekutif MRT Corp, Datuk Mohd. Zarif Hashim berkata, dalam memastikan pengendali mencapai tahap kecekapan yang diperlukan, MRT Corp memutuskan untuk melanjutkan tempoh operasi percubaan.

“Jadual latihan asal telah terkesan oleh Perintah Kawalan Pergerakan 3.0 (PKP 3.0) dan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) yang sedang dikuatkuasakan di kebanyakan wilayah Selangor dan lokasi terpilih di Kuala Lumpur,” jelasnya dalam kenyataan hari ini.

May be an image of train and outdoors

Sehubungan itu, kata beliau, MRT Corp memutuskan untuk meminda tarikh pembukaan untuk MRT Putrajaya Fasa Satu yang dijadualkan pada Ogos 2021 ke pertengahan November 2021.

“Tarikh pembukaan baharu itu juga dipilih untuk dilaksanakan dalam Fasa Keempat Rancangan Pemulihan Nasional ketika ekonomi negara diharapkan dibuka sepenuhnya dan acara pelancaran boleh berlangsung,” katanya.

0 0 votes
Article Rating
Konsikan Artikel:
Kategori: Tag:

Ditulis oleh Surga Route

Kami kongsikan segalanya berkenaan Halal & Muslim-Friendly Travel.

Baca Juga:
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram