Kes COVID-19 naik mendadak, Singapura gantung 'Travel Bubble' dengan Malaysia

Dikemas Kini: 2 Februari 2021
Surga Route

Jika anda belum tahu, Malaysia dan Singapura sebenarnya telah bersetuju untuk melaksanakan 'travel bubble' bagi membolehkan kemasukan tetamu-tetamu atas urusan penting bermula 17 Ogos tahun lalu.

FILE PHOTO: A view of the empty Woodlands Causeway between Singapore and Malaysia after Malaysia imposed a lockdown on travel due to the coronavirus outbreak March 18, 2020. REUTERS/Edgar Su/File Photo

Dua inisiatif 'travel bubble telah dipersetujui Menteri Luar Negeri Malaysia, Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan rakan sejawat dari Singapura, Dr Vivian Balakrishnan, iaitu inisiatif 'Periodic Commuting Arrangement' (PCA) dan juga 'Reciprocal Green Lane'(RGL)

PCA membenarkan penduduk kedua-dua negara yang memiliki pas imigresen jangka panjang untuk tujuan perniagaan dan bekerja untuk berulang-alik antara dua negara ini dengan tujuan bekerja, sehingga maksimum 2.000 orang sehari manakala RGL membolehkan perjalanan rentas sempadan untuk perniagaan penting dan tujuan rasmi antara kedua-dua negara, untuk maksimum 400 orang seminggu dan untuk penginapan sehingga dua minggu.

Hong Kong-Singapore Air Travel Bubble To Launch On November 22 | Tatler  Hong Kong

Bagaimanapun, disebabkan kes COVID-19 yang meningkat secara mendadak di seluruh dunia dan juga di Malaysia sejak kebelakangan ini, Kerajaan Singapura telah membuat keputusan untuk menghentikan buat sementara inisiatif RGL dengan Malaysia selama tiga bulan bermula pada 1 Februari 2021.

Glimmer of hope for Singapore IRs with Malaysia travel bubble tipped to  start from 17 August - IAG

Dalam satu kenyataan, Kementerian Dalam Negeri republik itu mengatakan bahawa kerajaan mereka secara berkala meninjau langkah-langkah terbaik untuk menguruskan risiko berkaitan COVID-19 di sempadan negara mereka dan akan mengkaji semula peraturan RGL pada akhir tempoh penggantugan RGL nanti.

"Sebarang perubahan pada langkah-langkah kawalan sempadan akan diperbarui di laman web SafeTravel. Pelancong disarankan untuk mengunjungi laman web untuk memeriksa langkah-langkah sempadan yang paling terkini," Katanya.

Sebagai info tambahan, selain Malaysia, Singapura juga menangguhkan 'travel bubble' RGL dengan Republik Korea dan Jerman.

0 0 votes
Article Rating
Konsikan Artikel:
Kategori: Tag:

Ditulis oleh Surga Route

Kami kongsikan segalanya berkenaan Halal & Muslim-Friendly Travel.

Baca Juga:
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram