Sebelum COVID-19 melanda, sebuah syarikat pembuat tempat duduk pesawat dari Itali, Avionteriors telah mempersembahkan satu kerusi prototaip ultra-ekonomi untuk syarikat penerbangan tambang murah/penerbangan bajet.

Prototaip Kerusi Ultra-Ekonomi Untuk Pesawat Tambang Murah Diperkenalkan. Duduk Tidak, Berdiri Pun Tidak SamChui
Prototaip Kerusi Ultra-Ekonomi.Kredit Foto : Sam Chui

'Standing Seats' namanya sebab duduk tak macam duduk, berdiri pun tak macam berdiri. šŸ¤£

Prototaip Kerusi Ultra-Ekonomi Untuk Pesawat Tambang Murah Diperkenalkan. Duduk Tidak, Berdiri Pun Tidak SamChui
Prototaip Kerusi Ultra-Ekonomi. Kredit Foto : Sam Chui

Matlamat penggunaan kerusi ini adalah untuk mengoptimumkan penggunaan ruang penerbangan, kiranya nak sumbat seramai mana penumpang yang boleh.

Dengan penggunaan kerusi jenis ini, ruang yang diambil lebih minima sekaligus boleh memuatkan 2 kali ganda jumlah penumpang daripada kapasiti asal sesebuah pesawat.

Jadi syarikat penerbangan boleh mencapai lebih keuntungan berbanding sekarang atau penumpang juga mungkin boleh membayar tiket yang lebih murah.

Walaupun ruang kaki yang kecil, tetapi kerusi ini tetap tidak melupakan 'tray table'. Ya, masih boleh makan cuma kecil juga lah. Nak makan apa pun tak tahu lah dengan posisi penumpang separa duduk-separa berdiri.

Prototaip Kerusi Ultra-Ekonomi Untuk Pesawat Tambang Murah Diperkenalkan. Duduk Tidak, Berdiri Pun Tidak SamChui
Kredit Foto : Sam Chui
Prototaip Kerusi Ultra-Ekonomi Untuk Pesawat Tambang Murah Diperkenalkan. Duduk Tidak, Berdiri Pun Tidak SamChui
Kredit Foto : Sam Chui

Nampak gayanya, ini kalau barangan atau makanan jatuh memang tak boleh nak ambil. Biarkan sajalah sebab nak bongkok sedikit pun dah tak muat.

Anda rasa macamana ? Cuba bayang dulu syarikat penerbangan murah AirAsia buat macam ini untuk balik kampung ? Ataupun waktu bercuti ? Mungkin tiket penerbangan jadi lebih murah, bolehlah kita simpan lebih banyak duit untuk belanja !

0 0 votes
Article Rating
Categories: , ,
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Selamat Datang ke Surga Route. Kami suka berkongsi pengalaman menjelajah seluruh dunia.
17 May 2022
Perbaharui Pasport Hanya Melalui Atas Talian Mulai 11 Mei 2022. Ini Cara-Caranya

Sejak pembukaan sempadan negara, ramai dah mula nak melepaskan gian untuk 'travel' ke luar negara. Bila check passport, rupanya dah tamat tempoh dan perlu perbaharui. Memang beratur panjanglah pejabat imigresen tu. Mungkin disebabkan itu, Jabatan Imigresen Malaysia memaklumkan bahawa prosedur terkini untuk memperbaharui pasport adalah hanya menggunakan atas talian. 'Walk-in' dah tidak diterima ya. Melainkan […]

Selanjutnya
13 May 2022
MyAirline, Syarikat Penerbangan Tambang Murah Terbaharu Bakal Diperkenal

Untuk mereka yang selalu menaiki penerbangan bagi tujuan domestik atau perjalanan serantau, ada berita baik untuk anda. Sebuah lagi syarikat penerbangan tambang murah tempatan telah diperkenalkan dan bakal memulakan operasi tidak lama lagi. Sebuah syarikat penerbangan tambang murah yang baharu itu adalah MYAirline Sdn Bhd (MYAirline) berpengkalan di Kuala Lumpur yang telah diberikan kelulusan bersyarat […]

Selanjutnya
13 May 2022
Padang Kota Lama Kembali Dibuka Dengan Wajah Baru ! Kos Penambahbaikan RM12.9 Juta !

Wah, seronoklah orang Penang. SekarangĀ dah boleh bersiar-siar dan menikmati pemandangan pesisir pantai di Padang Kota Lama dengan lebih selesa selepas projek pengukuhan dan penambahbaikan tembok laut Padang Kota Lama telah selesai sepenuhnya. Projek sepanjang kira-kira 570 meter dari Medan Selera Renong ke Pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia itu mula dibina pada 2016 dan dikatakan menelan […]

Selanjutnya
12 May 2022
Silverlakes Village Outlet Bakal Dibuka di Batu Gajah, Perak. Hanya 30 Minit Dari Bandaraya Ipoh !

Sebuah 'outlet village' di Batu Gajah, Perak telah hampir siap sepenuhnya dan bakal dibuka. Outlet tersebut dengan nama Silverlakes Village Outlet dijangka akan dibuka sekitar pertengahan tahun 2022 atau selewat-lewatnya pada Q4 2022. Selepas ini, bolehlah sebelum balik beraya di kampung singgah sini dulu. Lokasinya hanya 30 Minit dari Bandaraya Ipoh.Kalau dari Lebuhraya PLUS boleh […]

Selanjutnya
12 May 2022
Kafe Belibis Tawar Pengalaman Unik Makan Dalam Koc Keretapi di Pekan, Pahang

Kalau cakap mengenai pelancongan di Negeri Pahang, ramai dari kita pasti terfikir mengenai Cameron Highlands, Genting Highlands, Cherating, Bukit Fraser dan Kuantan sahaja kan. Sebenarnya banyak lagi tau tempat menarik di sekitar negeri terbesar Semenanjung Malaysia ini. Misalnya, kalau anda ke Pekan jangan lupa untuk melawat Muzium Sultan Abu Bakar (Muzium Pahang). Apa yang menarik […]

Selanjutnya
cross
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram