Why you should never post a picture of your boarding pass on social media, according to privacy experts jangan dedahkan tiket penerbangan di media sosial internet

Jangan Muat Naik Tiket Penerbangan Anda ke Media Sosial ! Pakar Penyelidik Ini Beri Tahu Sebabnya

Dikemas Kini: 23 April 2023
Surga Route

Ramai tahu tiket penerbangan mengandungi maklumat tertentu tentang seseorang pemilik tiket tersebut. Contohnya, nama penumpang, nombor penerbangan, destinasi, nama syarikat penerbangan dan nombor tempat duduk semuanya terpampang dengan jelas. Tetapi adakah anda tahu tiket ini sebenarnya mengandungi lebih banyak maklumat peribadi daripada yang dilihat?

Menurut penyelidik privasi Bill Fitzgerald, 'barcode' pada pas masuk boleh mendapatkan data yang lebih privasi seperti nombor keahlian syarikat penerbangan, maklumat hubungan penumpang atau butiran pengenalan lain. Maklumat yang terkandung adalah berbeza mengikut tiket penerbangan. Tetapi lebih baik kita berjaga-jaga dan sentiasa beringat bahawa kesemua kod yang boleh diimbas di tiket penerbangan mempunyai maklumat tentang anda, barangan anda dan ke mana anda pergi.

'Barcode' tersebut juga boleh memberi maklumat lebih sulit sehingga butiran lesen memandu dan pasport, kerana penumpang sudah semestinya memberikan maklumat tersebut kepada syarikat penerbangan atau di lapangan terbang. Oleh itu, versi kertas bagi dokumen perjalanan hendaklah dilupuskan dengan berhati-hati.

Jangan kata orang biasa, malah orang-orang penting dan kenamaan yang dikawal ketat dan dilindungi oleh pasukan keselamatan hebat pun tak terlepas dengan ancaman serangan data peribadi.

Contohnya, pada Mac 2020, bekas Perdana Menteri Australia Tony Abbott menyiarkan foto Instagram pas masuknya untuk penerbangan Qantas. "Hanya menggunakan imej ini penyerang boleh mendapatkan akses kepada butiran peribadi perdana menteri termasuk nombor telefon dan [nombor] pasportnya," kata Mark Scrano, pengurus keselamatan maklumat di firma keselamatan siber Cobalt.

Walaupun penggodam itu tidak menggunakan data Abbott untuk tujuan jahat, sebaliknya menghabiskan beberapa bulan cuba menghubungi pasukan Abbott untuk memberi amaran tentang kemungkinan pelanggaran keselamatan.

Kebanyakan penyerang boleh menggunakan data tersebut untuk terus "memanfaatkan butiran peribadi anda untuk melancarkan serangan dalam talian lain terhadap akaun dan persona digital anda," kata Scrano. “Banyak syarikat penerbangan hanya menggunakan data pada pas masuk, khususnya kod pengesahan dan nama keluarga untuk membenarkan akses penuh ke akaun dalam talian anda. Ini boleh disalahgunakan untuk mengakses data peribadi anda yang disimpan oleh syarikat penerbangan itu.”

Jika digunakan dengan mahir, butiran kecil ini boleh menyebabkan masalah lebih besar seperti penipuan identiti. "Ia adalah maklumat yang baik yang boleh digunakan dalam sebarang jenis kecurian identiti atau penggodaman yang disasarkan," kata Fitzgerald.

"Jadi, jika anda bimbang tentang identiti anda dicuri, ini adalah langkah yang sangat mudah untuk diambil, untuk tidak berkongsi kod bar dalam apa jua cara, bentuk atau bentuk."

Pas masuk di dalam telefon bimbit mungkin kelihatan seperti penyelesaian mudah untuk melindungi data peribadi. Tetapi Fitzgerald berkata ia tidak semudah menggunakan tiket elektronik dalam aplikasi penerbangan atau aplikasi. "Aplikasi itu adalah mimpi ngeri privasi, dan ia sering dipenuhi dengan pelbagai penjejakan pihak pertama [dan] pihak ketiga," katanya. “Mereka kadangkala boleh mengetahui lokasi anda dengan tepat semasa anda menggunakan aplikasi itu."

Bagi pengembara yang lebih suka menggunakan telefon mereka dan bukannya tiket kertas, Fitzgerald mengesyorkan mengambil tangkapan skrin kod QR pada pas masuk mudah alih dan menyimpannya pada foto anda, menghapuskan keperluan untuk aplikasi tambahan untuk mengaksesnya.

Intinya: Adalah lebih baik untuk merawat apa-apa lelaran tiket penerbangan anda seperti anda menggunakan dokumen peribadi yang sensitif, walaupun jika maklumat di permukaan seperti nombor penerbangan atau kod bar mungkin kelihatan tidak begitu penting. “Adakah malapetaka besar akan berlaku jika maklumat tiket penerbangan jatuh ke tangan yang salah? Mungkin tidak, "kata Fitzgerald. "Tetapi , jika ada seseorang yang cuba dapatkan maklumat anda secara khusus, jangan beri mereka jalan mudah."

Kredit : Conde Nast Traveller

0 0 votes
Article Rating
Konsikan Artikel:
Kategori:

Ditulis oleh Surga Route

Kami kongsikan segalanya berkenaan Halal & Muslim-Friendly Travel.

Baca Juga:
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram